onsdag 10 augusti 2011

Nya vänner

I tio dagar har Henzy, Tamar och Jonathan från Seattle, USA upptäckt Malmö från cykeltiden. Cyklarna hittade de på Cykelköket och renoverade till ett åkbart skick under den första dagen i Sverige. När de åkte hem kom de ner och lämnade cyklarna för andra att ta över…

Från Seattle till Malmö Henzy, vad är grejen?

Min fru Chris skulle hit för att jobba på Malmö Högskola i tio dagar i sommar och eftersom barnen har sommarlov bestämde vi att hela familjen skulle följa med.

Första resan till Sverige?

Ja det är det. Och det är faktiskt ganska likt Seattle som vi kommer ifrån. Fast utan backar, haha.

Och hur tusan hittade ni till Cykelköket?

Jag googlade lite på stan och hittade en sajt på engelska som heter malmolundcyclechic där man skrev om er och om att man kunde fixa ihop en begagnad cykel här. Och sedan såg vi att det inte var så långt ifrån där vi bor.

Vilken tur.

Eller hur? Och mest överraskad blev jag över att det var helt gratis och att vem som helst fick göra det! Det är verkligen så inspirerande att se att man kan göra såhär, och att folk är generösa och donerar sina gamla cyklar och att folk lägger ner sin fritid på att hjälpa andra att få en cykel. Storartat och inspirerande.

Tackar, men du vet väl att vi är inspirerade av Bike Kitchen i LA?

Nej, jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns i USA. Jag ska verkligen undersöka om det finns i Seattle…

Så ni cyklar därhemma också?

Jadå, fast inte såhär. Jag brukar träna på cykel ibland och barnen har cyklar de knappt använder. Men här; vi hinner knappt få i oss frukosten innan de vill ut och cykla. Det är annorlunda här; alla cyklar ju och det finns cykelbanor nästan överallt.

På tal om det, vad har ni hunnit se?

Massor av stränder och parker, slottet har vi sett, rökeriet i Limhamn. Och Eslöv, men dit tog vi tåget. Och så cyklade vi till Lund, som du föreslog i stället för Ystad. Det var fint.

Hmmm, jag får väl erkänna att jag är lite partisk. Lund är min gamla hemstad och i Ystad spelar de ju in Wallander-filmerna.

Va-ha-lan-vadå?

Det var inget. Det var kul att ni hittade oss och ha så trevligt på resten av resan. Var bär det av nu?

Oj, tåget till Kastrup går om 45 minuter och sedan ska vi vidare till Amsterdam och vidare till Israel.

Coolt, hittar ni något Cykelkök i Tel Aviv kan ni hälsa!

Det ska vi!



1 kommentar:

  1. Hej everybody at Cykelköket,

    Tack ca mycket again for everything. We had a great time in Malmo and the bikes made it way smoother :)

    Chris, Tamar, Jonathan & Hezy

    SvaraRadera